Breukfactor, hoe werkt dat?
Dag Frank, ik ben best verheugd je hierop te kunnen antwoorden.
Bij mijn jonge groep avonturiers implementeren ik dit reeds. In OdM1: Het boek van de regels is hier reeds sprake van bij alle slag en stoot wapen maar niet bij de afstandswapens. Maar wordt dit niet duidelijk uitgelegd.
De breukfactor van een wapen of schild is een cijfermatige wijze om uit te drukken hoe breekbaar zulk een object is. Dat wil zeggen dat er een proef zal moeten gedaan worden op een breuk telkens als het wapen of schild in contact komt met een ander wapen of schild. (Persoonlijk vind ik dat andere objecten hier ook toe horen, maar dat is niet officieel zo in regels vervat)
De proef gaat als volgt: de Avonturier rolt met 2D6 voor het object dat hij/zij gebruikt, en de Meester doet dit zelfde voor de NPC. De waarde van de dobbelsteenworp dient hoger (ietwat atypisch voor OdM) te zijn dan de Breukfactor van het gebruikte wapen, zo niet vind er een breuk plaats en wordt het wapen onbruikbaar. Zo zal je zien dat metalen wapens zoals een zwaard of dolk een lagere breukfactor hebben dan een speer of een knuppel. Een bijl zit door zijn houten handvat er tussen in qua breukfactor.
Dag Frank,
Ik kwam gisteren inderdaad ook tot diezelfde conclusie. In de scans van OdM 2 is de implementatie anders dan in OdM 1. De versie van OdM 2 voelt wel realistischer daar de breukwaarde van het wapen stilaan stijgt. Ik krijg hierbij desondanks het gevoel dat een wapen betrekkelijk snel zal verslijten... en ben benieuwd hoe dit tijdens het spel zal aanvoelen.
Alvast bedankt voor de moeite ;)
Hoi Frank,
De regels omtent breukfactor variëren behoorlijk tussen de verschillende versies.
Overigens kan ik de regel in OdM 5 niet terugvinden.
Ik heb ze voor je op een rijtje gezet en naar je gemaild hopelijk heb je er wat aan.
Mvg,
Niels
Hoi Frank,
De belangrijkste regels in trefwoorden staat overigens wel in de nederlandse vertaling ik zal ze voor je inscannen en dan komen ze jouw kant op.
Mvg,
Niels
Please login or Register to submit your answer