Een nieuw begin

Het OdM ForumCategorie: DiscussieEen nieuw begin
frank asked 3 weken ago

Hier kun je je ideeën kwijt en reageren op andere over de toekomst van dé Fansite van het Oog des Meesters

4 Antwoorden
Maarten answered 3 weken ago

Ik heb 4 jaar aan zelfgemaakte avonturen staan die ik wil delen.

Ik weet alleen niet meer wat ik er in mag zetten en wat niet?

Is het mogelijk om een voorbeeld te plaatsen van wat oké is en wat niet?

frank answered 3 weken ago

@Maarten,

Dit is een vraag voor de uitgever, of dat nu Ulisses of LTPub is.

Ulisses heeft richtlijnen voor fanmateriaal, zie: https://ulisses-spiele.de/spielsysteme/dsa5/ onder Fanrichtlinien.

Het goede nieuws is dat je zelf avonturen mag publiceren maar afbeeldingen zijn zo goed als uitgesloten, tenzij je het op/met hun Scriptorium gebruikt.

Ik heb de tekst nu 4 keer gelezen, vertaald naar het Nederlands maar ik kom er niet uit hoe je om moet gaan met een eigen avontuur op basis van de oude regels.

Wat ik van wiki-aventurica.de geleerd heb is dat je nooit iets dat in een regelboek staat mag opschrijven. Je kunt in je avontuur de vechtregels gebruiken van OdM1 maar je beschrijft niet hoe het vechten gaat. Daarvoor heeft een speler het Regelboek nodig. Komen ze een Hazeldraak tegen? de waardes mag je dan niet vermelden, de AV, AW en TP’s zijn te vinden in een officieel boek. Maar je kunt ze wel een Kastanjedraak tegen laten komen, dat monster komt, zo ver ik weet, nog niet voor in Avonturië, daarvan mag je wel de AV, AW en andere waardes geven. ProTip: niet hetzelfde als een Hazeldraak!

Idem voor een toverspreuk, een stad of bekend personage, je mag het allemaal gebruiken maar niet uitleggen.

Disclaimer: zo heb ik het begrepen bij de regels die wiki-aventurica.de gebruikt.

Gunter answered 3 weken ago

Frank als ik het goed heb, geef ik een korte samenvatting van wat ik denk dat niet mag:
1. geen tekeningen
2. geen kaarten
3. geen plattegronden
4. geen namen die al in Duitse, Engelse of Nederlandse DSA-uitgaven werden gebruikt
5. geen monsters die al werden gebruikt
6. geen NPC’s die al werden gebruikt
7. kortweg … niets dus
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit een ODM-bijdrage ten goede komt.
Je mag toch wel universeel gekende begrippen gebruiken?

Anders kan het heel ver gaan.

Ik wil gerust een eigen avontuur schrijven (dat heb ik in het verleden genoeg gedaan) maar ik wil de eigenschappen en de werkwijze van ODM behouden.

Ik was trouwens aan een avontuur bezig toen ik dit nieuws op de site vernam en heb in mijn eerste frustratie alles onmiddellijk gedeletet. Spijtig en dom maar het is dan maar zo.

En als je dan ook al geen plaatsnamen uit DSA/TDA/ODM mag gebruiken dan moet je een volledig nieuwe wereld creëren en is het dus géén ODM meer.

Dan wordt het een universeel product zoals Flying Buffalo die in het verre verleden uitbracht en daar ben ik geen voorstander van.

Ik wil gewoon ODM in zijn gekende vorm behouden

Günter

Gunter answered 3 weken ago

Bouwend op mijn reactie hier net boven … uit het Scriptorium is af te leiden dat je jouw materiaal alleen "DAAR" mag publiceren indien je de DSA/ODM-wereld (met al wat er dan bijhoort) wil gebruiken.

Wat gaat het nut dan nog zijn van DEZE (en bij uitbreiding elke andere) fansite waar zo hard aan gewerkt werd?

Dit kan toch niet zomaar stoppen?

Het zou leuk zijn indien we onze bijdragen HIER konden neerpoten. DSA/ODM moet voor de fans van de blog toch herkenbaar blijven, althans dat is mijn mening.

Günter