Eerste stappen in OdM1 – opwarmertje denkbaar in hier en nu voor jong gezin?

Het OdM ForumCategorie: VraagEerste stappen in OdM1 – opwarmertje denkbaar in hier en nu voor jong gezin?
Susan asked 8 maanden ago
Goedemorgen! Dit is voor mij zo'n moment waarop je een verjaardag vol onbekenden binnenstapt, en eerst in een hoekje je koffie op gaat drinken. Ofwel: ik ben nieuw en ik ken (nog) niemand! Maar afgelopen week heb ik een werkelijk piekfijne versie van OdM1 via marktplaats op de kop getikt. En dat brengt mij hier. Dit omdat ik graag met ons gezin wil RPG'en. Jawel, gezin met 2 jongens onder de 10 jaar. Ik heb ooit twee blauwe maandagen D&D bijgewoond, heb vaag idee waar we ons mee inlaten, en kan putten uit een lange historie van fantasyliteratuur lezen. Ik wil graag met mijn kinderen op avontuur zonder dat er een scherm aan te pas komt ;) Ook met het oog op samenwerken, creativiteit, doorzetten, eigenlijk alle skills die je in het leven nodig hebt. Laat uiteindelijk ook maar vriendjes aanschuiven, sure! Zelfs de lokale scouting heeft interesse om zoiets structureels te gaan doen. Kortom, iedereen enthousiast, let's do this! Ik vond in het Nederlands wel wat informatie over andere ouders die RPG'en met hun kids, maar hoe dan, wat dan, geen idee. Dus zo kwam ik uit bij OdM1. Nu vind ik de regels best overzichtelijk. Zal wel even duren voor ik ze op mijn ruggenmerg heb maar het is te doen. (Ik ambieer voorlopig ook nog niet veel groters of meeslependers, en tovenaars doen we voorlopig gewoon niet aan.) Omdat ik hier thuis er het meest enthousiast van word, ben ik ook de aangewezen persoon om de Meester te worden. En daar wordt het natuurlijk tricky want dat kan ik (nog) niet echt. Dus vroeg ik me af.. kun je, als opstapje voor zowel jezelf als je jonge kinderen, ook een soort introductie maken waarin je samen het al proberende onder de knie krijgt? Het lijkt me namelijk heel tof om een verhaal te bedenken waarbij ze de stap van hun eigen leven hier en nu maken naar Avonturie. Begin ik gelijk daar en bak ik er niks van, dan haken ze al snel af. Maar vanuit school fietsend twee geheimzinnige figuren zien lopen.. in het lokale restaurant ze te bespioneren.. een sleutel uit hun jaszak in de garderobe vissen.. en het enige geweld dat er aan te pas komt is iemand op zijn voet trappen en met een barkruk slaan..? Top! Zal mijn man wel lukken om er eentje vast te houden terwijl de oudste hem bewerkt met zijn vork. Dat soort. En de vuisten van mijn jongste zoon zijn dan gewoon |1D-2| ofzo, en dat de Snoodaards een BW van 0 hebben. Jullie snappen waar ik heen wil: low hanging fruit voor iedereen. Ik denk dat zo'n scenario voor mij als eerste keer Meester makkelijk(er) zou moeten zijn omdat ik me door de setting van het heden niet druk hoef te maken om allerlei gekkigheid, en het voor de kinderen superspannend is om in het lokale dorpsrestaurant een sleutel of kaart te vinden die leidt naar een Groots Avontuur. En dat we daarna een beetje opgewarmd beginnen aan het echte werk, waarbij ze een overgang naar Avonturie vinden en hun transformatie tot Held ondergaan. Of bestaat dit al en moet ik gewoon iets heel anders gaan spelen? ^_^ (PS: als er hier iemand uit Overijssel komt dan houd ik me natuurlijk aanbevolen!)
1 Antwoorden
frank answered 8 maanden ago

Hoi Susan,

En welkom bij de liefhebbers van het oude Oog des Meesters.

Wat je beschrijft bestaat denk ik niet, een avontuur in het heden en al helemaal niet met jullie dorpsrestaurant in de hoofdrol. Maar aan je schrijfstijl te zien denk ik dat jij zelf spannende ingredienten kunt toevoegen aan dit avontuur. Als je een bevredigend plot kunt bedenken ben je er al. Waar zijn die geheimzinnige figuren naar op zoek en gaan jouw kinderen het vinden?

De regels van OdM1 helpen om gevechten uit te beelden en om bepaalde handelingen uit te voeren door met een proef te kijken of het lukt. Maar als ik je tekst leest heb je allang door hoe je de regels moet toepassen aan de speeltafel.

Toch wil ik je nog iets mee geven ter overdenking. OdM en al die andere zijn Rollenspellen, je neemt een rol aan. Waardoor je dus juist niet jezelf speelt. En aan de speeltafel heeft dat als voordeel, denk ik, dat niet je kind faalt bij een proef maar zijn Held. Je eigenschappen bepalen dat je juist heel sterk of moedig bent, of dat je iets beter niet kunt doen want je Behendigheid van 7 gaat je niet helpen om ongezien die sleutel uit de jas te rollen.

Dit is wat ik nu bedenk, en ik heb meestal ongelijk, dus doe er mee wat je wilt.

Mijn advies zou zijn: ga lekker aan de slag met de eenvoudige regels van OdM1, bedenk of een handeling met een proef gedaan moet worden (Behendigheidsproeven zijn meestal je vriend) of dat het rollenspel wordt. In dat laatste geval kan één overtuigend uitgesproken zin al genoeg zijn om tegenstanders van gedachte te laten veranderen.

En als Meester ben je er niet om de Helden dwars te zitten maar ze bij te staan in hun pad van Avontuur (tenzij ze baldadig en overmoedig worden dan kun jij zomaar het noodlot over hun uitstorten).

Meer vragen zijn hier altijd welkom en hopleijk komen andere ook nog langs om hun duit in het zakje te doen, want mijn mening is er maar één van vele.