Hoe begin je met OdM?
De eerste comments die ik kreeg waren “we moeten zo weinig doen” en “je ziet toch niet waar je bent”.Misschien kan ik je groep een beetje geruststellen. In de afgelopen 35 jaar heeft het trgp een ontwikkeling door gemaakt, ook OdM uit 1985 is anders dan die in 2020. De eerste avonturen van »het Oog des Meesters« worden nu omschreven als Dungeon Crawls. De spelers komen in een soort labyrint terecht, dat kan een grottenstelsel zijn (Herberg het zwarte everzwijn) maar ook een gebouw met meerdere verdiepingen. De Helden houden netjes bij hoe lang elke gang is en waar elke deur zit, beetje bij beetje ontvouwt de hele plattegrond zich voor ze uit. Achter elke deur kan het gevaar loeren, dat is wat het spannend maakt voor de spelers. En achter veel deuren zit gevaar er zal dan ook vaak gevochten worden (zorg dat de gevechtsregels duidelijk zijn). Mijn ervaring is dat met een beginnende groep er nog niet veel Rollenspel zal zijn, rollenspel in de zin dat elke speler zich inleeft in zijn/haar eigen Held. Een slimme tovenaar, een voorzichtige Avonturier of een Strijder die eerst slaat en daarna pas vragen stelt. Ook de leeftijd van de spelers zal veel uitmaken en niet iedereen vindt het leuk om een "toneelstukje op te voeren". Als je de eerste avonturen van »het Oog des Meesters« gaat spelen gaat het om de plattegrond. De Helden moeten de uitgang vinden of een bepaald persoon die zich in het gebouw bevindt. De zoektocht met alle (mogelijke) gevaren dat is wat het spel voornamelijk is. En de groep moet beslissingen nemen, heel veel beslissingen. Linksaf of rechtsaf, wie loopt voorop, de deur voorzichtig openen of met veel geweld naar binnenstormen? Is die Dwerg te vertrouwen of is de aanval de beste verdediging? Je spelers zullen er samen moeten uitkomen, de ene keer zullen ze boos zijn op elkaar een andere keer kunnen ze lachen om het geluk dat ze hadden bij een beslissing. En de Meester ziet het allemaal gebeuren en zeker in het begin zul je genadig moeten zijn. Ze zijn aan het leren wat het is om een Held in Avonturië te zijn. Dus laat ze maar een extra flesje met Levensenergie vinden en soms gooi je een 1 maar zeg je dat de aanval van een monster toch mislukt is. Want ook de Meester speelt een rol. In deze eeuw zijn spellen anders van opzet, dan komt het rollenspel er meer bij kijken. De Meester speelt verschillende personages en de Helden kunnen met hun talenten zaken regelen. De charismatische Elf regelt een goed deal in een winkel en de Avonturier van adellijke afkomst doorziet de oplichter die zich niet aan de juist etiquette houdt. Tenzij de dobbelsteen tegen zich keert, want die zes- en twintigzijdige teerling is soms je vriend maar niet altijd. Nog een tip voor de Meester: bereidt het avontuur goed voor. Geef een levendige beschrijving, “de gang is slecht verlicht en ruikt muf, soms horen jullie stukken steen uit het plafond op de grond vallen”, “De Goblin kijkt jullie met een brede grijns aan maar het is geen vriendelijke lach, hij heeft zijn twee handen achter zijn rug, en is dat blinkend metaal dat boven zijn linkerschouder uitsteekt?” En ondanks je voorbereidingen zullen je spelers je altijd verrassen, als jij denkt dat ze alleen links- of rechtsaf kunnen gaan, bedenken zij nog een derde weg. Houd ze niet tegen maar ga samen met je spelers het avontuur tegemoet. Heel veel plezier!
"We moeten zo weinig doen." en "Je ziet toch niet waar je bent." Erg herkenbaar. De eerste OdM editie is dankzij de ongelooflijk basic regels echt een zegen wanneer je meestert voor een groep onervaren debutanten, maar het nadeel is dat de meeste avonturen ook navenant simplistisch waren. Silvana's Bevrijding is de perfecte instapper, maar ik had snel door dat ik om mijn groep geboeid te houden best afstapte van de gewone 'kill monster, get loot' dungeon crawls die daarna volgden. Ik heb toen beslist om meteen voor de Orkland trilogie te gaan. (B15 In Het Spinnenwoud + B16 De Purperen Toren + B17 De Orkenschat). Veel interactiever door het sandbox concept dat roleplaying aanmoedigt en mappen komt niet nutteloos over aangezien je als initiële queeste het nog onbekende Orkland in kaart moet brengen. En je wil in zo\'n grote regio natuurlijk ook niet verdwalen :)
Please login or Register to submit your answer