25 jaar rollenspel “Das Schwarze Auge” met meestermasker [Fotogalerij]

De eerste 25 jaar in 25 afbeeldingen

1/25

Regelboek van de eerste editie van “Das Schwarze Auge” (DSA): In slechts een paar weken tijd schreven fantasy- en sciencefictionfans Ulrich Kiesow, Werner Fuchs en Hans Alpers de regels voor Duitslands beroemdste rollenspel in 1983.

Foto: Thomas Hillenbrand

2/25

Oud DSA spelmateriaal: In 1984 bracht Schmidt Spiele het “Abenteuer Basis-Spiel” op de markt. Omdat de onderneming uit München aan alle speelgoedhandelaren in de republiek leverde, was het pen-en-papier rollenspel in één klap in alle warenhuizen verkrijgbaar, in tegenstelling tot veel concurrerende producten.

Foto: Thomas Hillenbrand

3/25

Persconferentie op de Nürnberger Spielmesse 1985: Jürgen Stöhr (bedrijfsleider Schmidt Spiel + Freizeit), Ulrich Kiesow en Werner Fuchs presenteren het “Abenteuer Ausbau-Spiel”.

Foto: Fantasy Productions

4/25

Oude reclame flyer van Schmidt Spiele: Aanvankelijk vonden de ontwerpers de naam “Das Schwarze Auge” maar niets – zij noemden hun spel liever “Aventuria”, maar de marketingafdeling kreeg de overhand.

Foto: Julian Budke

5/25

Oude reclame flyer van Schmidt Spiele: De illustraties van het spel verschilden merkbaar van die van Amerikaanse rollenspellen zoals Dungeons & Dragons (D&D). Veel doet denken aan Germaanse heldensagen,…

Foto: Julian Budke

6/25

…en sommige ervan lijken, bekeken met moderne ogen,  onbedoeld grappig.

Foto: dasschwarzeauge.de

7/25

Karakterblad “Document van Kracht”: Ulrich Kiesow zorgde ervoor dat de regelnomenclatuur afweek van het D&D model. “Non player characters” werden geen Nichtspielercharaktere, maar Meesterfiguren, “strength” werd Körperkraft [Lichaamskracht], want Stärke (sterkte of zetmeel) klonk naar Kiesow’s mening “naar aardappelen”.

Foto: Thomas Hillenbrand

8/25

Vroege DSA illustratie: In het eerste jaar verkocht Schmidt rond de honderdduizend basis-dozen, een sensationeel succes in die tijd.

Foto: Thomas Hillenbrand

9/25

Tekening verwijderd uit latere uitgaven: Omdat D&D door de Amerikaanse media werd bekritiseerd als een gevaarlijk en mogelijk geweld verheerlijkend spel, wilde Schmidt geen omslagen waar bloed op te zien was. Deze illustratie uit een vroeg DSA-boek werd later verwijderd.

Foto: dasschwarzeauge.de

10/25

Compuserve pagina over DSA (1996): Tegenwoordig laten de rechthebbenden Werner Fuchs en Hans Alpers de fans hun gang gaan op het web, zelfs als er beschermde termen worden gebruikt. Het resultaat is een zeer levendige fanscene.

Foto: dasschwarzeauge.de

11/25

DSA-solo-avonturen: Boeken als deze konden alleen gespeeld worden – ze bevatten genummerde korte teksten waar de speler doorheen kon springen. Dit format was gemodelleerd naar de solo-avonturen van het Amerikaanse rollenspel “Tunnels & Trolls”, dat Fuchs en consorten in het Duits hadden vertaald.

Foto: Thomas Hillenbrand

12/25

DSA kwartetspel: Schmidt Spiele probeerde het “Schwarze Auge” merk ook voor andere producten te gebruiken. Soms leverde dit vreemde resultaten op.

Foto: dasschwarzeauge.de

13/25

DSA Dinosaurus Bordspel: Wat hebben dinosaurussen te maken met een middeleeuwse fantasiewereld? Eigenlijk niets, maar dat kon de marketingafdeling van Schmidt blijkbaar niets schelen.

Foto: Konrad Lischka

14/25

Italiaanse DSA editie: Deze versie, verschenen in het midden van de jaren tachtig, werd snel stopgezet, net als…

Foto: Konrad Lischka

15/25

…de Franse uitgave…

Foto: Konrad Lischka

16/25

…en de Nederlandse editie.
Sinds enige tijd bestaat er een Engelse versie, gepubliceerd onder de naam “The Dark Eye”.

Foto: Konrad Lischka

17/25

Fantasy paperbacks: Er zijn tientallen DSA-romans; sommige verschenen in de vroege jaren negentig in het Engels – onder het merk “Realms of Arkania”.

Foto: Konrad Lischka

18/25

Kaart van Arkania: Het afgebeelde continent is van de DSA-wereld…

Foto: Konrad Lischka

19/25

…Aventurien [Avonturië]: Het belangrijkste continent van de wereld Dere is het decor van de meeste avonturen. Fuchs en Kiesow tekenden de eerste kaart aan de huiskamertafel. De namen van de steden en rivieren ontleenden zij bijvoorbeeld aan de romans van fantasy-auteur Marion Zimmer Bradley. En het stadsdeel Garath in Düsseldorf werd de keizerlijke stad Gareth. Overigens, de naam van de wereld Dere is een anagram van “Erde” [Aarde].

20/25

DSA-mede-ontwerper Werner Fuchs (in september 2009): Na het faillissement van Schmidt Spiele kocht de nu 60-jarige de rechten op zijn spel terug. Het wordt nu onder licentie uitgegeven door de spellenuitgever Ulisses.

Foto: Konrad Lischka

21/25

Huidig DSA-boek: De inmiddels vierde druk wordt niet meer in een doos uitgegeven, maar in hardcover formaat.

Foto: dasschwarzeauge.de

22/25

DSA-computerspel Drakensang: Er zijn reeds talrijke computerversies van het rollenspel geweest. Deze, uitgebracht in 2008, wordt beschouwd als de meest succesvolle en won de Deutschen Computerspielpreis in de categorieën “Beste Duitse spel 2008” en “Beste jeugdspel”.

Foto: obs

23/25

Drakensang vervolg: De prequel “Drakensang: Am Fluss der Zeit” speelt zich 23 jaar voor de actie van het bestsellerspel af. Hier op de foto Ardo von Eberstamm, volgens “Wiki Aventurica” een “bekende houwdegen en ruiter” – en een held van beide Drakensang uitgaven. Het tweede PC spel zal …

Foto: DTP Entertainment

24/25

… in het begin van 2010 verschijnen.

Foto: DTP Entertainment

25/25

Het masker van de meester: In de eerste editie van ” Das Schwarze Auge “, kwam de uitbreidingsdoos ” Die Werkzeuge des Meisters ” met een wonderlijk zwart plastic masker. Het was de bedoeling dat de spelmeester het zou dragen, maar het concept viel niet erg in goede aarde bij de spelers – latere DSA edities moesten het zonder een masker van de spelmeester stellen. In het computerspel Drakensang hebben de programmeurs het masker (hier te zien) opgenomen als een grap ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan.

Foto: DTP Entertainment

2 gedachten over “25 jaar rollenspel “Das Schwarze Auge” met meestermasker [Fotogalerij]

  • 14 november 2021 om 11:45
    Permalink

    Wie heeft dat concept van het soloavontuur bedacht met keuze en genummerde stukken? Thuis heb ik twee oude science-fictionboeken die niets met RPG hebben te maken en die ook zo zijn opgebouwd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: