hulpmiddelen

Sloppenwijk

Stedelijke avonturen spelen zich vaak af in sloppenwijken. In sloppenwijken is de lange arm van de wet vaak afwezig, dieven, moordenaars, sekteleden en vechtersbazen zijn schering en inslag; mogelijkheden voor avontuur zijn er in elk geval in overvloed.

By Matt Morrow

Gebruik deze lijst om interessante kleding toe te voegen aan de sloppenwijken in je campagne:

  1. Een wirwar van krakkemikkige overleunende huisjes en krotten strekt zich uit zover het oog reikt.
  2. De rivier die ooit door de sloppenwijk kronkelde, is nu niet meer dan een kanaal van slib.
  3. Bergen afval en vuil vormen kleine heuvels verspreid over de sloppenwijk.
  4. Dikke, stinkende rookwolken rijzen op uit vuren – aangestoken met mest als brandstof, die de sloppenwijkbewoners gebruiken om te koken.
  5. Kleurrijke vodden die voor iemand als kledij dienen hangen aan kriskras gekruiste lijnen van gerafeld touw, gespannen tussen de daken van de overleunende huisjes en krotten.
  6. Groepjes kinderen (1d3 +1, of meer) met vuile kleren en nog vuilere huid zwerven doorheen de modderige (of stoffige) straten en stegen van de sloppenwijk, spelend tussen en op de afvalhopen.
  7. Kraaien zwermen zo dik over een hoop modder in een steeg waarvan men onmogelijk kan zeggen of het afval is of een lijk.
  8. Het skelet van een paard ligt half begraven in de modder, met grote blote tanden grijnzend naar voorbijgangers.
  9. Mollige, harige ratten, worden verkocht voor een kreuzer per stuk. Ze sissen op spiesen boven nabijgelegen mestvuren.
  10. Een groep bedelaars heeft zichzelf in de modder gesmeten om te voorkomen dat ze verbranden terwijl ze de hele dag in de zon zitten.
  11. Deze hutten lijken te zijn gebouwd van niets anders dan gedroogde modder, hooi en stokken.
  12.  Het pad eindigt in een brede beerput; de lijken van half opgevreten knaagdieren, uitwerpselen en etensresten drijven naar binnen in de stinkende put.
  13. De mensen – met opgezwollen buiken, hun wangen hol en de blik ontdaan van enigerlei hoop – zijn duidelijk uitgehongerd.
  14. Kinderen spelen rond een varkensstal en rennen af en toe naar binnen om een handvol van de spoeling uit de troggen op te slurpen.
  15. Een lukrake rij stuiptrekkende lichamen leidt terug naar de donkere ingangen van verschillende drugsholen.
  16. Slavendrijvers zwerven over straat, op zoek naar slachtoffers die gezond genoeg zijn om vast te ketenen en weg te voeren.
  17. Een gewijde van [Godheid] schuifelt voorbij, gebeden mompelend voor de vertrapten en verlorenen terwijl hij zijn beurs stevig vasthoudt.
  18. Schutting zoekend voor een erg zware regenbui staat het voorportaal van een huis vol met tientallen mensen, waardoor er nauwelijks ruimte is om te zitten of te staan.
  19. De steeds aanwezige stank van de mestvuren en andere rottigheid wordt even vervangen door de geur van vreemde kruiden die boven een vuur worden gekookt.
  20. Een peloton van de stadswacht sluipt voorbij de sloppenwijk zonder die te betreden. Dat deze nederzetting het erg moeilijk heeft blijkt uit hun pantser dat niet op elkaar is afgestemd, en hun doffe en roestende wapens. Niemand hier lijkt er gelukkig uit te zien.

Bron: 20 Things: Slum Town — Raging Swan Press
Vertaalt en bewerkt door Rodlofo

Wil je meer?

Het materiaal in dit artikel verschijnt in Urban Dressing: Slum Town van Josh Vogt, dat verkrijgbaar is in de 5e, Pathfinder 1, Pathfinder 2 en OSR edities.

Leden van onze Patreon campagne hebben alle vier de edities gekregen als dank voor hun geweldige steun. Word vandaag nog lid!

3 gedachten over “Sloppenwijk

  • Günter D'Hoogh

    Dit is weer een prima bijdrage voor elke GM.

    Bedankt!

    Beantwoorden
  • Volgens mij was dit eind 2021 ook al eens geplaatst op de site. Maar het blijft een mooie bijdrage 🙂 .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *