Gefaalde ondernemingen

Soms vindt de held de val, kan het slot openprutsen of de verborgen schat vinden. Soms faalt de held echter, en als dat gebeurt is het leuk om de mislukking te beschrijven. “Je vindt niets” is een vrij saai resultaat, dus kies een mooie opmerking uit een toepasselijke tabel hier beneden.

Niets te vinden

1D6

  1. Je ziet niets bijzonders en hoort niets anders dan de moeizame ademhaling van je metgezellen en het geluid van hun apparatuur.
  2. Je voelt een licht briesje spelend over je gezicht, maar je kunt niet opmaken waar het vandaan komt.
  3. Sommige schaduwen in deze kamer lijken dieper dan ze zouden moeten zijn.
  4. Je dacht even een (onverstaanbaar) gefluisterd gesprek te horen achter deze deur, maar alles is nu stil.
  5. Terwijl je deze gang/kamer doorzoekt, loopt er plots een ijskoude rilling over je ruggengraat. Houdt iemand je in de gaten?
  6. Je voelt je plots erg vermoeid, alsof je jezelf al een lange tijd hebt ingespannen. Misschien is het gewoon de stress van het avontuur?

Een val niet vinden

1D6

  1. Het gebied lijkt veilig, maar je dacht even een flauw klikje te horen, alsof een sleutel werd omgedraaid. Het geluid is even snel verdwenen als het is verschenen.
  2. Het plafond ziet er een beetje vreemd uit. Misschien is het niet goed gebouwd, maar je zweert dat het naar één kant van de kamer afloopt.
  3. Krassen op de vloer laten zien dat hier iets groots en zwaars overheen is gesleept. Vreemd genoeg stoppen de markeringen ongeveer halverwege de vloer waar zich nu niets bevindt.
  4. Op drie plekken druppelt water vanuit het plafond op de vloer. Geen van de resulterende plassen lijkt erg groot, wat suggereert dat het water op de een of andere manier wegloopt.
  5. Vage schimmelgroei op de (vloer, muur of plafond) wijst op een georganiseerd patroon van soorten die waarschijnlijk niet in de natuur voorkomen. (Het patroon kan een verborgen portaal, valluik, put of een magische sigil suggereren.)
  6. De verhoudingen van de hele zaal zien er verkeerd uit. Sommige stukken architectuur – uitsteeksels en nissen – lijken geen enkel doel te dienen en het plafond ziet er verdacht laag uit.

Falen bij een proef zakkenrollen

Het gebeurt wel eens dat de helden moeten zakkenrollen om aan de benodigde informatie te komen…

1D6

  1. Je steekt je hand in de zak van het slachtoffer en gaat op zoek naar een kleine buit. Je snijdt je hand op iets gekartelde binnenin en loopt 1 schadepunt op. Wel vind je 1D6 -3 daalders (je kan dus ook niets vinden…).
  2. Je mist de beurs van het slachtoffer en laat in plaats daarvan per ongeluk je hand in zijn broek (of haar rok) glijden. Het is niet verwonderlijk dat ze onmiddellijk op de hoogte zijn van je poging!
  3. Terwijl je je hand in de zak van je gekozen slachtoffer laat glijden, beweegt die onverwacht. Je hand wordt in de beurs geklemd en je wordt meegesleurd.
  4. Je snijdt de beurs met succes los van de riem van je slachtoffer, maar slaagt er niet in om deze op te vangen als ze valt. De beurs, vol met geldstukken klettert op de grond en waarschuwt de eigenaar onmiddellijk over je bedoelingen.
  5. Net als je je hand in de gordeltas van je slachtoffer laat glijden, reikt die er ook in. Het is niet minder dan beschamend (en mogelijk rampzalig) dat jullie nu hand in hand gaan.
  6. Zakkenrollen is niet gemakkelijk. Terwijl je je hand naar voren steekt, begin je te dagdromen over hoe groot je buit zal zijn. Helaas leidt dit je af en mis je de beurs compleet en in plaats daarvan glijd je hand in zijn shirt (of haar jurk). Wanneer je warm vlees onder je handen voelt, besef je je fout, maar het is te laat…

Falen bij een proef sloten openen

1D6

  1. Terwijl je het mechanisme van het slot zorgvuldig verkent met je lopers, breekt één van je werktuigen doormidden en blokkeert het slot. Je hebt nu twee problemen: hoe je de kapotte loper uit het slot te halen en (achteraf) hoe je het slot open zal krijgen!
  2. Je handen zijn bezweet. Terwijl je het slot probeert open te krijgen, glijdt je loper uit je vochtige vingers en glijdt door het slot in de kamer daarachter!
  3. Je glijdt uit en in een poging om je evenwicht te hervinden buig je je loper waardoor deze nutteloos is voor toekomstige pogingen om een slot te openen.
  4. De kriebel in je neus is onbedwingbaar. Je niest hevig en steekt jezelf met de scherpe loper in het voorhoofd. Je loopt daarbij 1 schadepunt op.
  5. Je verwoede pogingen om het slot te openen maken een buitensporige hoeveelheid lawaai terwijl je je loper in het slot heen-en weer draait, op zoek naar de manier om het slot te openen. Iedereen in de kamer daarachter weet waarschijnlijk dat je eraan komt.
  6. T Er is een onheilspellend mechanisch geluid vanuit het slot en je loper zit vast! Het lijkt erop dat je erin geslaagd bent om het interne mechanisme van het slot permanent te breken…

Krediet

Dit is een kort systeem-neutraal fragment uit 20 Things #73: Failed Thievish Doings van Creighton Broadhurst. 

Bron: Failed Thievish Doings One-Pager — Raging Swan Press

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: