avonturen handoutsFranks hoekOdM 1OdM 2onofficieelPlattegrondenwww.hetoogdesmeesters.com

De weddenschap (Morgenster #34)

Een avontuur dat begint in Fasar en de Helden vandaar naar nog warmere oorden zal brengen.

De Helden worden uitgedaagd voor een weddenschap, iets dat ze maar moeilijk kunnen weerstaan denk ik zo, zeker als ze er wat Dukaten mee kunnen verdienen. En zo zoeken ze in Fasar naar een aanknopingspunt en komen dan dus in die al eerder genoemde warmere oorden terecht.

De auteur van dienst is Feadin, ik denk een alias, en schreef het in 1989, alweer meer dan 350 maanden gelden, de tijd vliegt voorbij.

kaft-ODM_Deweddenschap

Er is van alles uitgewerkt in dit avontuur, locaties, gebeurtenissen en vijanden maar een Meester wordt aangemoedigd om zelf nog wat extra’s toe te voegen. In het begin van het avontuur zullen de Helden op zoek moeten gaan in Fasar, daarom zit er ook een plattegrond van deze oudste mensenstad van Avonturië! Ik ben zo vrij geweest om een paar Duiste termen te vertalen maar ik weet niet of ik de officiële benamingen daarmee heb geschonden (simpel weg omdat ik geen Nederlandstalige informatie over Fasar kon vinden).

Mocht je iets tegenkomen dat aangepast moet worden laat het weten, ik zorg dat er dan snel een verbeterde versie online komt te staan.

18 gedachten over “De weddenschap (Morgenster #34)

  • Scenario’s was hier en daar een puzzeltje… maar vond ze leuk om over te zetten…. ziet er weer prachtig uit Frank…

    Beantwoorden
  • Mag ik nu eens weten waar je die kaart haalde .. ik heb die ook, maar vind ze digitaal niet meer terug ..uit welk verhaal kwam die 😉

    Beantwoorden
    • Je mag zeker weten waar ik die kaart vandaan haalde. Uit het avontuur “Berge aus Gold”. De meeste wijken in de stad Fasar hebben niet te vertalen namen maar sommige heb ik wel – naar eigen inzicht – vertaald, zoals Tentenkamp en Lage velde.
      Mocht je zelf de kaart digitaal willen hebben dan kun je het avontuur kopen voor het luttele bedrag van vijf euro.

      https://www.drivethrurpg.com/product/133856/Berge-aus-Gold-PDF-als-Download-kaufen

      Beantwoorden
    • Dat is zo, gelukkig is deze wel beschikbaar om te spelen en bied zat open eindjes om een spelleider zijn draai aan te geven…..
      Blijf jammer dat sommige eigrb scenario’s die wel de redactie bereikte maar door omvang niet plaatsbaar waren dat niet zullen halen… waar onder een aantal van Barbara en De Zwarte Tweeling…

      De Weddenschap lijk mij goed speelbaar…

      Beantwoorden
      • Liggen die avonturen (Zwarte Tweeling etc…) nog ergens?…

        Beantwoorden
      • Ik denk dat niet Tjadir … het is meer dan 30 jaar geleden…
        En allemaal losse A4tjes….

        Beantwoorden
  • Leuk avontuur en weer mooi vormgegeven. Maar wat ik me afvraag zijn de helden nu 100 D armer omdat ze de weddenschap niet tot en goed einde hebben gebracht?

    Beantwoorden
    • Ik denk van wel, het is een weddenschap…. maar blijf natuurlijk de spelleider zijn keus

      Beantwoorden
      • Paul Koppens

        Het is natuurlijk uitstekend als de helden af en toe flink wat geld kwijtraken. Anders worden ze maar lui en arrogant en schaffen ze allerlei wonderwapens aan die de lol er aardig uit halen.

        Beantwoorden
      • Het lijkt me dat beide partijen op voorhand inleggen en dan uiteindelijk door een “neutraal” persoon uit laten keren.
        Maar ik ken weinig speler groepen die aan het begin 100 D op zak hebben om zo’n weddenschap aan te gaan.
        Wellicht een lening aan het begin van het avontuur om er nog een extra draai aan te geven met een schuldeiser (lening + rente) aan het eind?

        Beantwoorden
      • Ik heb het verhaal opgezet op een Word doc voor Frank en daarmee wat gelezen. Er zitten nog al wat dukaatjes her en der verstopt in dit avontuur…. hoeveel er uiteindelijk in de zakjesssss van de helden komt is een meester zijn beslissing.

        Neem Doler/dief Karaganda uit de ouwe Morgenster spelersgroep… die liet altijd beroepshalve al te veel muntjes in eigen beheer komen… daar kan een spelleider dus in dit avontuur ff mee afrekenen. Ik herinner mij nog dat een spelersgroep in den beginnen ff een paar diamanten hadden omgezet in astrale energie. En de tweede graads toverkol met ruim 100 asp en alle stafbetoveringen rond wandelde… resultaat van te rijke helden… een lp storage gecreëerd… zo zou ik zo maar paar extra voorbeelden kunnen genereren uit de praktijk waarom juist wel ff 100 D afhandig te maken… blijf een weddenschap …

        Beantwoorden
    • @Niels Ik heb effe het scenario na geplozen. Zoals Frank al vermeldde heeft een spelleider in de weddenschap de vrije hand… Als je bv 100 Dukaten te veel vind kan je dat makkelijk aanpassen tot 20 stuivers of zo… als dat realistischer voor je spelers is… of ipv de spelers een groep welgestelde op de helden laten wedden… wat dan weer een heel andere mogelijkheid bied… voordeel van dit type open scenario’s…

      MVG Sjon

      Beantwoorden
      • Ja ik houd wel van dit soort scenario’s je kunt ze makkelijk aanpassen of inpassen in een reeds bestaand aantuur in de regio.
        De Helden hebben bijvoorbeeld net 200 D beloning ontvangen in “Het bloedrecht van Thalussa” en hoorde aldaar van “De herberg der weddenschappen” in Fasar.

        Beantwoorden
      • @Niels
        Ook een spelersgroep ken een scenario compleet door de war gooien als het moet. Dat soort gebeurtenissen staan bv in “Dat Is Het Spel” in De Morgenster beschreven. Het ergste (en erg komische) was met een of ander huis op hanenpoten ( een restant van een vorig avontuur)En wat astrale energie…. Aan het bedoelde scenario is die avond weinig toe gekomen (om het kwartier zuchtte de spelleider pagina 3) en werd er een compleet eigen scenario die avond geschreven ….. ergens in avonturië sta een dorp op hanenpoten en loop een Schelm rond met IQ van een vlo…. zo nemen dus de spelers de avond over…. ook dat kan dus…

        Beantwoorden
      • Terwijl ik dit schreef, herinnerde ik mij ook nog deze. Op voorhand ik was niet erg gelukkig met gooien en er sneuvelde nog wel eens een held, en ach ik testte dan er nog wel eens één uit…. deze keer de Boron-priester, en daar zet ik bij een niet echt te spelen type. Het was gewoon dat je via een briefje aan de meester soms buiten de groep hem op de hoogte bracht van een actie. Althans in sommige groepen. Maar ik had regelmatig de eer om “in te vallen” bij een groep die… mmmmm apart was. Ze bestonden uit 3 en soms was een extra held handig, zonder dat er een NPC (die werden überhaupt al gewantrouwd)… dé namen staan in mijn ziel gegriefd…. Ewoud Een soortement gat in de markt dolend individu, Pilot (dacht ik) een grimmige zwijgzame dwerg en superheld Zarathustra, formaat chaos-knight… met Ewoud was het niet echt grappig spelen, als hij al geen gaten in de markt vond (en geloof mij een vluchtende spin was een gat in de markt) was hij wantrouwend naar iedereen die hij anders vond … Sander mijn held was anders.. dus alles werd met argusogen bekeken. Trollen… oops die versperde de weg. Dus met mijn slaapliedje probeerde ik ze uit de weg te ruimen. Ik gaf het briefje aan de meester en begon uit het niets een soort slaap kindje slaap (ofzo) te zingen…. daar heb ik het hele spel last mee gehouden… hoewel de trollen idd in slaap vielen en onze chaos hun keeltjes kon doorhalen en we verder konden heeft hij Ewoud mij werkelijk uren lang proberen te ondervragen hoe en wat…. met 1 zin in de zoveel tijd erg effectief … zo kan het dus ook gaan…

        Beantwoorden
      • Mooie anekdote. Ik weet dat spelers groepen het spel aardig kunnen ontregelen.

        Maar dit begint meer een prive gesprek te worden (zeer boeiend overigens 🙂 ) Dus laten we het maar beëindigen en anderen de kans geven om hun visie over “De Weddenschap” te geven

        Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Sjon Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *