Poll

Poll van de week

“Nou, je zit met een groep aan tafel en een iemand heeft het voorbereid en en de anderen luisteren naar het verhaal en dan mogen wij daar op reageren, dat kan zijn iets zeggen of iets doen en zo ontstaat dan een avontuur”

Het is niet makkelijk om uit te leggen wat nou een rollenspel is, zoals het Oog des Meesters. Is het een spel of is het meer of iets anders?

Is het Oog des Meesters gewoon een spel of toch meer dan dat?
7 
×

5 gedachten over “Poll van de week

  • Al sinds 1984 beschouw ik mijn RPG sessies als een ervaring eerder dan een spel.
    Het vele werk dat ik er in steek word zelden op dezelfde wijze gereprocikeerd, maar het is altijd een goede en leuke ervaring.
    Op al die jaren heb ik slechts twee slechte ervaringen gehad,.
    De eerste was toen een van mijn spelers er op aandrong dat ik als spelmeester mijn dobbelstenen in het open rolde inplaats van achter het scherm. Die avond heb ik mijn hele groep uitgemoord met een reeks van slechte worpen. Die set dobbelstenen is daarna weggeborgen en nooit meer gebruikt.
    De tweede was met een helse speler die op zoek was naar directe beloningen en het scenario beschouwde als irrelevant. Hij heef me doe avond zover gedreven dat ik mijn boeken heb dichtgedaan en hem op staande voet de deur heb gewezen.
    Dat zijn mijn twee slechte ervaringen, wie durft zijn helse avonden hier neerschrijven?

    Beantwoorden
  • Ik ben in de luxe positie geweest om twee meester vertellers als spelleiders te hebben gehad.
    Wat een extra dimensie gaf…

    Beantwoorden
  • Waeldwann

    “Iemand heeft iets voorbereid…”
    Ja, een hele stadsexploratie met een 20tal NPC en de karakterachtergrond en conversaties die daar bijhoren. Maar de groep besliste dat ze liever de ruine in het woud gingen verkennen… die ik nog niet helemaal uitgewerkt had. Heel frustrerend wanneer je een Meester bent die railroading liever vermijdt hahaha. Hoe pakken jullie zo iets aan?

    Beantwoorden
    • Je kan de ruine totaal waardeloos maken en de helden enkel maar ellende bezorgen door langvergeten valstrikken en (de dreiging van) instortingen tegenover helemaal geen schatten of waardevolle voorwerpen.
      Of een (al dan niet aan de helden gerelateerd) incident in de stad zorgt ervoor dat de stadspoorten dichtgaan en de stadswacht de helden in de stad houd.
      Verder kan je de spelers ook per ongeluk in het geplande avontuur leiden. Al lijkt dat laatste wat op railroaden, natuurlijk
      Als dat echter ‘meesterlijk’ ten uitvoer wordt gebracht komt het je spel enkel ten goede.

      Beantwoorden
  • HEE ik zie een groot bord met neonletters PLOT! richting de stad wijzen laat ik dan maar de ruine ingaan. Klinkt als een typische spelersactie.
    Persoonlijk (al ben ik geen meester) zou ik de spelers dan een tijdje rond laten dwalen door een verlaten ruine zonder dat ze iets tegenkomen (mischien wat ratten). Uiteindelijk moeten ze wel naar de stad gaan. Je aantekeningen voor de ruine kun je later gebruiken.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Niels Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *