Raging Swan Press

De komende weken zal er op woensdagmiddag een vertaalde tekst komen van Raging Swan Press. Met de uitgever heb ik afgesproken om het materiaal dat bij hun staat hier opnieuw te publiceren maar dan in het Nederlands. Het gaat om materiaal dat ze gratis aanbieden. Als je niet kunt wachten kun je al op hun website een kijkje nemen en iets uitzoeken wat jezelf goed kunt gebruiken. Of iets kopen, want ook hebben ze hulpmiddelen die je tegen betaling mag gebruiken. Het bijzondere, in mijn optiek, is dat ze alles in verschillende vormen aanbieden, daarmee bedoel ik geschikt voor verschillende spelregels, D&D 5E, Pathfinder, OSR en systeem neutraal. En ook plattegronden. Er is genoeg om je op zijn minst wat inspiratie te geven over het een of het ander.

Ik bied al meteen mijn verontschuldigingen aan want ook al is het dan systeem neutraal, de schrijvers zitten wel diep in de Angelsaksische RPG-wereld en zij kennen andere magie en monsters dan dat wij uit Avonturië bekend mee zijn. Niet altijd heb ik alles omgezet naar 100% OdM en staat er iets dat hier eigenlijk niet thuishoort. Houd daar rekening mee als je het gaat gebruiken in je eigen avonturen. Mocht je een suggestie hebben voor een verbetering of aanpassing, laat het weten in de reacties, waarschijnlijk pas ik dan de tekst aan.

Vandaag dan het eerste artikel. Onderaan zul je steeds de link naar het originele artikel vinden.

20 Lich Grot Aankleding

Het hol van een lich is een verschrikkelijke en gevaarlijke plaats. Weinig avonturiers zijn dapper genoeg om het hol van een lich te verkennen (en nog minder zijn sterk genoeg om de ervaring te overleven). Zo’n plaats moet memorabel en smaakvol zijn; dit is geen doorsnee kerker. Vreemde – en misschien wel dodelijke – beelden en geluiden moeten de norm zijn.

Art Rick Hershey

Artwork Rick Hershey

  1. Versplinterde en verschroeide beenderen, resten van uitrusting en het vage miasma van de dood vullen het gebied. De muren zijn eveneens geblakerd en verbrand; ooit werd hier krachtige magie ontketend. Het bloedbad is indrukwekkend; waarschijnlijk een dozijn mensen stierven in de vuurzee.
  2. Schaduwen spoken rond in de hoeken en gaten van het hol; het daglicht heeft moeite ze te verdrijven. De hele plek voelt claustrofobisch aan als de duisternis zich dicht om de lichten van de Helden nestelt.
  3. Kleine zwevende motjes van glinsterend veelkleurig licht zweven zachtjes door de lucht. Op sommige plaatsen worden ze aangetrokken door de Helden (of misschien door de warmte van hun levenskracht), terwijl ze op andere plaatsen door de Helden worden afgestoten. Als een mot in aanraking komt met warm vlees, explodeert het in non-existent.
  4. Afbrokkelende mortel en gevallen stenen hebben een verborgen nis onthuld die in een muur is uitgesneden. Een wirwar van stoffige schedels en botten is uit het versperde gat gevallen en op de vloer verspreid. Onderzoek wijst uit dat veel van de botten onmiskenbare tekenen van geweld dragen.
  5. De muren zijn versierd met arcane runen van onuitsprekelijk kwaad. De runen lijken in de stenen zelf te zijn gebrand en zijn gekarteld en ruw. Sommige van de gekartelde gaten in de rots zijn verrassend diep – diep genoeg voor een dwaze (of dappere) ontdekkingsreiziger om zijn vingers helemaal er in te steken…
  6. Fijn grijs stof bedekt de vloer; de Helden met kennis van zaken kunnen vaststellen dat het stof lijkt op het stof dat ontstaat door de desintegratie-spreuk. De Helden ontdekken nog een grijze hoop in het volgende gebied dat ze verkennen.
  7. Een gebroken pikhouweel steekt uit het slot van de volgende deur die de Helden vinden. De pikhouweel heeft het slot geblokkeerd; het moet verwijderd worden, wil men de deur kunnen openen zonder hem open te breken.
  8. Het plafond zakt vervaarlijk; stof en gruis dwarrelen van tussen de stenen op de vloer. Vage sporen in het stof suggereren dat er onlangs iemand of iets deze kant is opgegaan. Als de Helden eronder door lopen, knarsen en kreunen de stenen en laten nog meer stof en gruis op de hoofden van de Helden vallen.
  9. Dode ratten en spinnen bedekken de vloer in een waarachtig tapijt van dood. Veel van de dieren lijken bevroren; hun lichamen zijn broos en barsten open als er op wordt gestaan. Aan de positie van de honderden kadavers te zien, lijkt het alsof de ratten en spinnen in een titanenstrijd verwikkeld waren. Stoffige spinnenwebben hangen van het plafond bijna tot op de vloer.
  10. Een eens majestueuze fresco siert een muur. Grote scheuren in de muurschildering zijn nu zichtbaar waar iemand er met een zwaar voorwerp op geslagen heeft. Verbrijzeld pleisterwerk ligt op een hoop tegen de muur.
  11. Een massa door elkaar gehusselde botten vult een diepe nis in de vloer. Verschillende grijnzende schedels staren omhoog uit het macabere schouwspel. De resten van letterlijk tientallen individuen liggen in de nis.
  12. Het plafond is gitzwart geschilderd. Hierop is een soort sterrenkaart gekalkt. Met een grondige studie kan een deskundige Held ontdekken dat de kaart een zeldzame samenstand van sterrenbeelden weergeeft die pas over 300 jaar zal voorkomen.
  13. Een sierlijk gesmede koperen staf met een uitgebrande blauwe edelsteen aan het uiteinde ligt op de grond. De staf is gesmeed zodat het lijkt op een bliksemvork en heeft een onpraktische vorm om gemakkelijk op te bergen. De eerste Held die het voorwerp aanraakt, voelt een lichte tinteling in zijn hand; misschien is de magie van de staf nog niet helemaal uitgeput.
  14. Een enkele gitzwarte steen van bovenaards gladde steen steekt ongeveer een centimeter uit de muur. De steen kan de aanleiding zijn voor een val, niets in het bijzonder of misschien de hoeksteen voor een soort krachtige magie.
  15. De volgende deur die de Helden tegenkomen is verstevigd met verschroeide panelen van geslagen koper. Verscheidene (vage) runen zijn in het koper gegraveerd. De Helden met kennis van zaken kunnen vaststellen dat de runen deel uitmaakten van een magische val (die waarschijnlijk al in werking is gesteld).
  16. Glinsterende stenen in een uitgestrekt patroon versieren een groot deel van het plafond. De stenen glinsteren en fonkelen als sterren boven de groep. Onderzoek onthult dat de stenen iets uitsteken van de rest van het plafond en dat een aantal van de stenen versierd zijn met runen. Een Held met kennis van zaken kan vaststellen dat de glinsterende stenen een sterrenkaart voorstellen. Een opmerkzame Held ziet een enkele zwarte steen tussen de andere stenen; de steen is geplaatst waar geen ster staat die schijnt. 
  17. Op de muur staan in opgedroogd en besmeurd bloed de woorden: “We hadden hier niet moeten komen.” Het schrift wordt vager naar het einde van de zin toe, alsof de persoon die het schreef moe werd (of geen bloed meer had).
  18. In een nis in een hoek staat een standbeeld, dat de lich in leven voorstelt, op een kleine sokkel. De nis is zo uitgesneden dat het beeld de hele kamer of gang kan zien. Het beeld is gedeeltelijk verbrijzeld. De muren en de sokkel zijn gedeeltelijk gesmolten – alsof ze zijn blootgesteld aan een krachtige zuur-aanval – en het hoofd en een arm van het beeld liggen verbrijzeld op de grond.
  19. De resten van een verbrijzeld flesje liggen op de vloer tegen een muur. Stof en vuil bedekken de glasresten, die hier al vele jaren liggen. Vreemd genoeg, als je ze voor het eerst ziet, lijken verschillende glasscherven te fonkelen met een soort onnatuurlijke zilverachtige schittering.
  20. Een smalle, ruw uitgehouwen trap doorboort de vloer. De trap eindigt in een ondoordringbare hoop steenslag. De woorden, “Niet deze kant op” zijn in bloed op de bovenste trede gekalkt. Een opmerkzaam oog ziet dat de woorden het best te lezen zijn vanuit de richting van de steenslag.


Bron: 20 Lich Lair Dressings — Raging Swan Press Design Creighton Broadhurst

5 gedachten over “Raging Swan Press

  • 17 november 2021 om 17:44
    Permalink

    Ik maak al bijna een jaar gebruik van Raging Swan en kan deze site alleen maar aanbevelen. De grote hoeveelheid aan gratis RPG materiaal die hier word aangeboden heeft mijn spelsessies enorm verrijkt. Ja, het is D&D /Pathfinder georienteerd maar een beetje spelmeester weet daar wel weg mee, zeker in het spelneutrale gedeelte. Eerlijk gezegd was het mijn bedoeling om mijn Creighton Broadhurst artikelen te vertalen en om te zetten naar OdM om ze daarna op de stek te plaatsen, maar Frank is me deze keer voor geweest en doet zoals steeds een betere job dan ondergetekende. Wat zouden we zonder onze strenge eindredacteur beginnen…

    Beantwoorden
  • 17 november 2021 om 22:06
    Permalink

    Raging Swan bevat zeer veel bruikbare informatie. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Ik denk dat zeker de “20 things” artikelen met minimale aanpassingen een mooi sfeer element kan toevoegen aan welke campagne/avontuur dan ook ongeacht het spelsysteem.

    Beantwoorden
    • 17 november 2021 om 23:19
      Permalink

      De 1d4 tabellen zijn ook makkelijk om te zetten naar 1d20 door elke waarde met 5 te vermenigvuldigen.
      Op dezelfge wijze kan je de 1d10 tabellen aanpassen door de cijfers gewoon te verdubbelen.
      De 1d12 zijn wat lastiger, maar heeft niet elke spelmeester een d12? Dat geld natuurlijk ook voor 1d4, 1d8, 1d10 en 1d12. Er zijn natuurlijk andere mogelijkheden, maar elke spelmeester die zijn of haar zout waard is zal wel een manier vinden om ook dat kleine probleem op te lossen. Raging Swan is een godengeschenk voor onze stek, neem daar mijn woord maar voor aan.

      Beantwoorden
  • 18 november 2021 om 17:49
    Permalink

    Ik kan mijn “voorgangers” alleen maar volmondig bijtreden. Ik heb Raging Swan ook gebruikt voor mijn Pathfinder-sessies. En zoals Rudolf zegt, de tabellen zijn makkelijk omzetbaar naar ODM.

    Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: