Kampioenen en specialisten

Het Oog des Meesters is een leuk spel, maar heel wat monsters worden over één kam geschoren omdat hun scores weinig tot geen variatie bieden. Daar bied ik hieronder een oplossing voor aan. Het systeem is (natuurlijk) ontleend aan Warhammer Fantasy Roleplay (uit twee verschillende edities) maar is zo vaak terug te vinden in andere rollenspellen dat we dit artikel in alle veiligheid kunnen gebruiken zonder enige rechten te schenden. Kampioenen zijn krijgers die hun leven wijden aan de krijgskunst en op het slagveld uitblinken als geen ander.

De basisprofielen die voor elk wezen worden gegeven, zijn bedoeld als de gemiddelde waarden die typerend zijn voor dat monster. Net als bij helden kunnen sommige wezens echter minder krachtig zijn, en zijn sommige misschien veel meer krachtig dan de doorsnee. Spelmeesters mogen zich vrij voelen om iets meer of minder krachtige versies van standaard wezens te gebruiken als dat nodig is. Soms heb je de behoefte om een instant ‘Ork Kampioen’, ‘Skelet Kampioen’ of wat dan ook te creëren.

Met behulp van het volgende systeem kun je bruten, verkenners, leiders, en drie soorten kampioenen ontwerpen. Dit is vooral handig voor ondode wezens; omdat sommige soorten ondoden de aanwezigheid van andere krachtigere ondoden nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Goblins en Orken profiteren hier ook van omdat het systeem hen enige hiërarchie kan geven. Voeg de attributen hieronder toe aan het profiel van elk meesterfiguur, monster of wezen om er een gespecialiseerder en krachtiger meesterfiguur, monster of wezen van te maken. Als alternatief kunt u deze profielen ook gebruiken als verbeteringen aan het profiel van de primitieve stamleden van de Goblin-en Ork-stammen of zelfs van de Moha stammen in het zuidelijke regenwouden en de Nivezer-stammen die de noordelijke ijsvlaktes en toendra’s bewandelen.

Beginnende kampioen

Beginnende kampioenen krijgen de volgende bonussen:

MOSLCHBELKAVAWLE/ASPBWTPMK
+1+1+2+2+1+1d6+1*

Ervaren kampioen

Ervaren kampioenen krijgen de volgende bonussen:

MOSLCHBELKAVAWLE/ASPBWTPMK
+2+2+4+4+2+1d6 +3+2*

Door de wol geverfde kampioen

Door de wol geverfde kampioenen krijgen de volgende bonussen:

MOSLCHBELKAVAWLE/ASPBWTPMK
+4+4+6+6+3+1d6 +6+4*

Verkenner

Verkenners krijgen de volgende bonussen:

MOSLCHBELKAVAWLE/ASPBWTPMK
+2+2+4+2+2+1+1d6 +33 of minder***

Omdat je van nature stiekem bent, dien je vaak als scout en/of schermutselaar voor je stam. Je bent ook de ogen en oren van je gemeenschap. Je gebruikt je sluipvaardigheid (Behendigheid) om vijandelijke posities te verkennen en om informatie over de vijand te verzamelen en geeft de voorkeur aan guerrillatactieken, uitblinkend in sluipmoorden.

Bruut

Bruten krijgen de volgende bonussen:

MOSLCHBELKAVAWLE/ASPBWTPMK
+3+2+3+3+4+1+1d6 +54 of meer+4*

Je bent een taaie en dodelijke vechtersbaas. Je hebt jezelf keer op keer bewezen in de strijd en je hebt heel veel rivalen verslagen. Je kunt een geboren leider zijn of gewoon domme spierkracht leveren, maar je bent altijd iemand om rekening mee te houden. Met je gespierde uiterlijk en grootte heb je de neiging om op te vallen in elke menigte. Je bent groot en zwaar gebouwd, vaak vol met littekens van verwondingen opgelopen in de strijd en altijd zwaar bewapend. Soms draag je ook de gruwelijke trofeeën van eerdere overwinningen aan je riem.

Leider

Leiders krijgen de volgende bonussen:

MOSLCHBELKAVAWLE/ASPBWTPMK
+4+3+4+7+4+6+4+1d6 +7+2+6*

Je bent een krachtige leider in je gemeenschap en voert het bevel over groepen, variërend in grootte van een dozijn tot enkele honderden strijders. Hoewel je je positie grotendeels behoudt door het gebruik van fysieke kracht en totale meedogenloosheid, ben je ook sluw en soms onvoorspelbaar. Je bent de wet in je gemeenschap en hoewel je positie je autoriteit geeft, kan het ook een ernstige last zijn als het erop aankomt en degenen die je gezworen hebt te dienen en te beschermen, ook enige service en bescherming verwachten. En triest maar waar, die leiderschapspositie zorgt voor een mooi doelwit voor ondergeschikten die wanhopig een promotie willen …

Je hebt alle middelen en macht van je onderdanen aan je kant en je autoriteit geeft je een +4 bonus voor elke leiderschapstest (Charisma) wanneer je te maken hebt met je ondergeschikten, maar alleen met diegenen die je positie respecteren.


* MK = MO+BE+LK/3
** Sluipmoorden = Aanval +3, Afweer van slachtoffer -8.

Deze zes categorieën van niet-standaard Orken zijn slechts handige generalisaties – je kunt alle details aanpassen aan je eigen spel daar waar je denkt dat het nuttig is om dit te doen.

4 gedachten over “Kampioenen en specialisten

  • 11 januari 2022 om 07:26
    Permalink

    Het principe ken ik wel , maar ik heb natuurlijk ook Warhammer gespeeld in mijn roleplaying dagen.
    Wel vind ik dat je om bijvoorbeeld een Kampioen een minimale graad hoor te wezen, ik geloof niet dat een leider van de eerste graad of een kampioen 3de graad veel volgelingen zal hebben, just a thought … .. ook kun je de ervaring van een leider of kampioen nog in levels benoemen… maar ik ken het systeem wel en is best een toevoeging…

    Beantwoorden
  • 11 januari 2022 om 13:54
    Permalink

    Persoonlijk zou ik er misschien een “voorwaarde” aan vastknopen.
    Misschien dat de held die hiervoor kiest bij het verhogen in graad gedurende “x” aantal tijd geen verhoging van de eigenschappen meer krijgt bij een graadverhoging?
    Uiteraard kan je met dit systeem ook nooit boven een waarde van “18” geraken en gaan tegenstanders en/of opdrachten die de Meester jou/julie richting uitstuurt wat uitdagender zijn.

    Ik vind het echter een goed systeem en ieder is uiteraard vrij dit te doen zoals hijzelf en/of de groep dit wil.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2022 om 17:59
    Permalink

    Dom van mij, het gaat hier uiteraard over een aanpassing van de scores van de monsters en de tegenstanders van de helden en niet over “onze” avonturiers.

    Waarschijnlijk was ik nog niet volledig aandachtig bij het lezen van het artikel. Excuses!

    Günter

    Beantwoorden
  • 12 januari 2022 om 14:13
    Permalink

    @Gunter,
    Deze regeltjes zijn trouwens ook prima in een heldengroep toe te passen.
    Tenslotte waren zowel Boromir als Aragorn kampioenen, was Legolas een meester-boogschutter, en Gandalf een grote leider, oh en ja Pepijn een meester-dwaas 😉
    Dan was Gimli ook geen misselijk ventje in gevecht, nu is dit wel een apart geval natuurlijk (de party) maar toch…. een “Zwerver” kan natuurlijk best een meester dief wezen, terwijl een Strijder van de 10de graad ook de skills heeft van een kampioen… In Warhammer is dat ook zo, dus ik zie Rodfolo bijdrage om dit ook bij de orkentroepen of Trollen toe te passen als een geweldig initiatief….

    Mvg Sjon

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: