In het Orkenkamp

Nomadische, opportunistische en woeste Orken nemen snel een geschikt kamp, dorp of grot over en veranderen het in een slordig maar verdedigbaar thuis.

Buiten het kamp

Gebruik deze lijst, om te bepalen wat de Helden vinden als ze het kamp naderen.

  1. De stank van rottend vlees en rook vermengt zich met die van uitwerpselen, en wordt sterker naarmate de Helden dichter bij het kamp van de Orken komen.
  2. De vegetatie in het gebied is vertrapt en dood, afgezien van dichte doornstruiken en stinkende zwammen.
  3. Een beekje dat door het kamp loopt is vervuild met bloed en uitwerpselen. Het stroomt door een smalle greppel uit het kamp, de wildernis in. Dit is de enige watervoorziening in de buurt.
  4. Krakkemikkige platforms die dienstdoen als wachttorens hangen in bomen langs het pad.

Wat is er aan de hand?

Gebruik deze lijst, om te bepalen wat er in het kamp gebeurt, als de Helden aankomen.

  1. Twee jonge ork-bewakers springen opgewonden op en neer, terwijl ze in een willekeurige richting wijzen.
  2. Een gevangene wordt uit een ijzeren kooi gesleurd en voor de ogen van de clan afgeranseld, tot groot vermaak van de toeschouwers.
  3. Wachters wiens dienst erop zit, nestelen zich en vallen in slaap vlakbij hun post in met ruwe huiden bedekte schuilhutten.
  4. Een Ork-patrouille verlaat het kamp om te jagen en te foerageren.

Belangrijke kenmerken van het kamp

Gebruik deze lijst om de belangrijkste kenmerken van het kamp te bepalen. Deze kenmerken zijn evident voor de Helden.

  1. Een met staken versterkte stenen toren heeft slecht onderhouden boomstampoorten en een palissade met scherpe punten.
  2. Een groot deel van de afgebrokkelde en onder water staande stenen muur is verrot. De Orken hebben het gebied klaargemaakt om de muur in te laten storten op eventuele indringers.
  3. Om de 3 pas of zo, steekt een metalen spies in de grond voor de palissade waarop het rottende lichaam van een menselijke krijger hangt.
  4. Scherpe staken en rottende lichamen vullen een onvolledig afgewerkte greppel rond de houten palissade. Verscheidene luie Orken werken aan de greppel, maar boeken niet veel vooruitgang.

Minder belangrijke kenmerken van het kamp

Gebruik deze lijst om de kleine kenmerken van het kamp te bepalen. Deze kenmerken kunnen, of kunnen niet, duidelijk zijn voor de personages.

  1. Een oude roestige ploeg dient nu als een primitieve maar dodelijke zwaaiende mesval.
  2. Stapels zware speren met weerhaken staan door het hele kamp, klaar voor onmiddellijk gebruik.
  3. Schedels van een bepaald dier – vossen, beren of wolven – staan als trofeeën getoond op verschillende plekken in het kamp. Misschien is het dier heilig voor de stam?
  4. Verborgen tussen twee hutten ligt het skelet van een kind – een ontsnapte en vergeten gevangene die stierf van de honger terwijl ze zich verborg voor haar ontvoerders.

Uiterlijk van de Orken

Gebruik deze lijst om het uiterlijk en andere kenmerken van een Ork te genereren.

  1. De wit gevlekte huid ontsiert het gezicht van deze oude Ork; zijn wapens en rusting zijn nog steeds dodelijk en functioneel, ondanks het duidelijke tekenen van jarenlang gebruik.
  2. Deze Ork heeft honderden doorboorde tanden en vingerkootjes, verstrengeld in de warrige vlechten van haar roodgeverfde haar. Ze tikken hoorbaar tegen elkaar als ze beweegt.
  3. Rode varkensogen staren vanuit de zwarte wolfskap van deze voorovergebogen, in het leer beklede Ork.
  4. Littekens van vele gevechten markeren haar gezicht en lichaam van deze forse vrouwelijke Ork-krijger.

Schat

Gebruik deze lijst om voorwerpen van waarde toe te voegen aan de voorraad van de Orken; bepaal de waarde van elk voorwerp naar gelang je campagne.

  1. Dit extra grote slagersmes hangt aan een dikke lederen riem. De Orken geloven dat het mes bezeten is door de geest van een beserker krijger, en vereren het wapen als een stamrelikwie.
  2. Zwartgeblakerd en verroest, wordt dit zware plaatharnas al vele jaren gedragen door opeenvolgende ork-leiders.
  3. Slierten gemaakt met vingerbotjes zijn gevlochten rond de steel van deze bebloede morgenster.
  4. Een dikke strook zwart wolvenhaar siert deze zwarte metalen ridderhelm met afbeeldingen van springende wolven in de wangbeschermers.

Snuisterijen en schroot

Gebruik deze lijst om interessante voorwerpen, die helaas maar weinig waarde hebben, toe te voegen aan de voorraad van de Orken.

  1. Schedels en kleipotten bevatten dikke, stinkende verf. De Orken gebruiken de verf om zich te tatoeëren, ondanks de infecties die onvermijdelijk ontstaan.
  2. Deze sliert van afgehakte oren is ruim 2 pas lang. Eén oor heeft een koperen oorbel die toebehoorde aan iemand die de groep Helden kende.
  3. Een saladehelm* rust ondersteboven op een plank. Verscheidene gebarsten eieren en een dode vogel liggen erin.
  4. Een verzameling emblemen en ambtsonderscheidingstekens zijn opgeborgen in een lederen buidel die aan een brede, lederen riem hangt.

Wil je meer?

Dit is een uittreksel uit Monstrous Lair #47: Orc War Camp, een System Neutral bron door Steve Hood.

Bron: Into the Orc War Camp — Raging Swan Press


*saladehelm, een waarschijnlijk onbekende term voor de meeste. Engels: Sallet, Duits: Schaller Frans: Salade

David Monniaux CC BY-SA 3.0

Een gedachte over “In het Orkenkamp

  • 20 februari 2022 om 20:24
    Permalink

    Leuk om het verschil te zien tussen een Goblin en Ork kamp.

    Te lang Goblins als kleine Orks beschouwd zonder eigen cultuur.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: