Wildernis aankleding: Heuvels II

Oude ruïnes, verlaten mijnen en vreemde begraafplaatsen liggen vaak in de heuvelachtige wildernis die grenst aan bewoond gebied. Het Pad van Avontuur leidt vaak naar zulke plekken.

Een rustige reisdag

Op sommige dagen is het leven van een avonturier vol gevaar en opwinding. Andere dagen zijn saai en eentonig.

  1. In de ochtend drijven wolken door de lichtblauwe lucht. Een koude wind steekt op, als de zon ondergaat.
  2. Het ruig gedeelte van de heuvel maakt plaats voor een grasplateau. Het pad loopt almaar verder.
  3. Drie buizerds volgen de groep een groot deel van de dag, maar verliezen hun interesse in de late namiddag.
  4. ‘s Nachts en in de ochtend valt er lichte regen. In de namiddag klaart het weer op.
  5. Mist bedekt de lagere hellingen van de heuvels, maar lost op wanneer de zon opkomt. Het is een koude, heldere dag.
  6. Dichte wolken hangen de hele dag boven de heuvels en dreigen met regen. Het blijft echter droog.
  7. Hevige regenbuien zwepen de hele dag over de heuvels, waardoor reizen traag en ellendig is.
  8. De Helden zien deze dag geen andere reizigers of grote dieren; de heuvels lijken verlaten van levende wezens.
  9. Een kille wind rukt aan de mantels van de Helden gedurende een groot deel van de dag. In de schemering komen er wolken en regen.
  10. Een doodse stilte hangt over de heuvels. Het enige geluid is de wind en het geluid van de voortgang van de groep.

Kampementen

Reizigers in de wildernis doen er verstandig aan om voor de schemering een goede en veilige overnachtingsplek te vinden.

  1. De geplunderde resten van een oud kamp liggen verspreid over de voet van de heuvel.
  2. Een groepje kleine bomen, struiken en heesters groeit in de luwte van een heuvel. Het biedt beschutting tegen de wind en bescherming tegen nieuwsgierige blikken.
  3. Omgevallen bomen omzomen een recent gebruikt kampement. Zwartgeblakerde stenen omringen een verzonken vuurplaats.
  4. Tenten van buitenlands ontwerp staan op een heuvel. Ze zijn allemaal leeg en vertonen tekenen van overhaast achterlaten.
  5. Op een verlaten kampement is een schetsmatige kaart van de omgeving in de aarde getekend. Een “X” markeert een plek net over een nabijgelegen bergkam.
  6. Een deel van de helling is afgebrokkeld en heeft een merkwaardig uitgehouwen grotopening onthult, gedeeltelijk gevuld met gevallen rotsen. Daarachter ligt een droge grot.
  7. Een holte onder aan een met meidoorns begroeide heuvel diende als wolvenhol. Het is leeg, op de botten van de slachtoffers van de roofdieren na.
  8. Een pad leidt naar het geluid van stromend water. Een klaterende beek ontspringt uit een beschutte grot.
  9. De wortels van een enorme olm groeien uit een steile heuvel en vormen zo een beschutte overhang.
  10. Een smalle kloof doorsnijdt een uitloper van een hoge heuvel. Het leidt naar een beschutte vallei. In het midden van de vallei ligt een rustige poel.

Dit is een uittreksel van Wilderness Dressing: Hills (Remastered) door Brian Gregory. Deze enorm handige GM’s Resource is beschikbaar in 5e, OSR en Pathfinder 1 edities.
Bron: Wilderness Dressing: Hills II – Raging Swan Press

Words Creighton Broadhurst Art Matt Morrow

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: