De haven en zeereizen

Soms is het handig om een lijst met ideeën bij je te hebben. Een Meester is altijd op zoek naar inspiratie of heeft snel iets nodig omdat zijn Helden weer eens wat anders van plan zijn dan vooraf bedacht was.

De komende weken komen er nieuwe referentieboeken uit. Dit is de eerste uit de reeks. Een Meester kan ze gebruiken om snel een ontmoeting of gebeurtenis te laten plaatsvinden maar ze zijn ook te gebruiken als bouwstenen voor een nieuwe campagne die je aan het maken bent. Het is duidelijk dat dit soort boeken alleen voor de ogen van de Meester zijn bedoeld.

Kaft OdM boek De haven en zeereizen

Dit Meesterhulpboek behandelt alles in het havengebied en zeereizen. Van het vinden van een schip met een kapitein tot de gebeurtenissen tijdens de lange tocht op zee. Maar ook alles wat er in het wat ruigere havenkwartier met de verschillende etablissementen kan gebeuren. Het staat je vrij om een mogelijkheid gewoon te kiezen of het lot te laten bepalen.

Voor het lot is er een bijzondere dobbelsteen, de D66. Een manier om niet 66 mogelijkheden te hebben, zoals je misschien zo verwachten, maar 36. Je gooit met twee D6-dobbelstenen en vormt daarmee het getal. Een voor mij nieuwe manier om te rollen.

Rodlofo heeft weer eens uit de rijke bron van Warhammer geput, deze keer uit Warhammer Quest, en alles naar ons spelsysteem omgezet. Lees en neem eruit wat je wilt, en zoals altijd bij »het oog des Meesters«, je kunt alles naar eigen believen aanpassen, het is en blijft tenslotte jouw avontuur. Lees ook de reactie van Tsadir, zeker als je een beginnende Meester bent.

Aaaarrrr, Schip Ahoy!

Volgende week blijven we aan land, beloofd.

2 gedachten over “De haven en zeereizen

  • 22 oktober 2019 om 17:28
    Permalink

    Het komt inderdaad uit Warhammer, maar (zoals vooraan te zien) uit Warhammer Quest en niet uit het *rollenspel* Warhammer Fantasy Roleplay.

    En dat zie je er ook aan: er is weinig gelegenheid voorzien om als speler op de gedobbelde gebeurtenissen te reageren. Een beetje ervaren meester kan hier natuurlijk rekening mee houden en bvb de nodige proeven op Charisma / sociale talenten of andere bekwaamheden of rollenspel van de helden voorzien om de situatie anders te laten uitdraaien.

    Maar een beginnende meester die niet beter weet en de gebeurtenissen toepast zoals in de tabellen voorzien zonder veel verhaal van de spelers, riskeert een spelersmuiterij, om bij het onderwerp te blijven. 😉

    De mogelijke situaties op zich zijn goed, maar hadden m.i. meer naar een rollenspelcontext “vertaald” mogen worden, door bvb op tijd en stond proeven en reacties voor de spelers te voorzien. In een spel als WH Quest is daar natuurlijk minder ruimte voor, maar in een rollenspel, hoe eenvoudig ook, moet die er zijn.

    Dobbelen dat je bvb gevangen genomen wordt en een paar maanden later van ontbering sterft in een dwangarbeiderskolonie, zonder daar als speler/held ook maar iets tegen te kunnen ondernemen, staat niet echt garant voor een fijne rollenspel-ervaring…

    Dezelfde gedobbelde situatie uitspelen, met aan het einde misschien een avontuurlijke ontsnapping, is natuurlijk veel plezieriger. Op zijn minst even naar deze mogelijkheden verwijzen had m.i. wel gemogen.

    Kortom: voor (ervaren) meesters een leuke ideeënbron, maar niet letterlijk toe te passen. Dus beginnende meesters gaan hier best voorzichtig mee om als ze geen muitende spelers willen. 😉

    Beantwoorden
    • 22 oktober 2019 om 20:32
      Permalink

      Dankjewel @Tsadir voor je uitgebreide reactie, ik zal het een en ander verwerken in het bericht.

      Beantwoorden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: