Spelvraag: Monstergevecht

Gisteren vroegen we naar je favoriete monster, vandaag wil ik het hebben over hoe het in een spel aan toegaat. Hoe maak je het gevecht tegen een sterke vijand spannend? Voor je het weet heb je gewoon een heel langdurend gevecht waar iedereen bezig is om met de D20 zijn Aanval en Afweer te behalen en hopen op een veel TP’s. Ik kan me wel wat gevechten herinneren waar de Helden heel vaak hun Aanval opnieuw en opnieuw zien mislukken. Toegegeven het werd wel spannend want gingen ze dit overleven maar verder was het vooral langdradig.

Hoe pak jij een gevecht aan, of je nu een Meester of Held bent. Heb je extra regels voor zo’n gevecht of speel je het heel anders, moeten de Helden met een Plan van Aanpak komen en op basis daarvan beslis je of ze het Monster kunnen verslaan?

Benieuwd naar jullie antwoorden.

2 gedachten over “Spelvraag: Monstergevecht

  • 10 januari 2020 om 17:55
    Permalink

    Ik gebruikte inderdaad heel wat bijkomende regels voor gevechten in OdM. Die kunnen anders heel veel tijd in beslag nemen., wat de intriges van een avontuur niet echt ten goede komt. Stel je mijn verrassing voor toen ik enkele van die regels terugvond in de versie van Zeeland RPG.

    Vooreerst: een held kan in een gevechtsronde of aanvallen of afweren, maar niet allebei.
    De lichaamskracht kent 1 schadepunt meer toe per punt boven LK12, maar verhoogd terzelfdertijd ook de breukfactor op dezelfde wijze. Helden kunnen dus kiezen voor meer schade maar met een groter risico op een wapenbreuk. Natuurlijk kunnen ze er ook voor kiezen hun kracht in toom te houden.
    Wanneer ze kiezen voor een afweer kunnen ze pas weer een aanval plaatsen wanneer hun tegenstander faalt in zijn aanval.

    Dan is er de meesterstoot: ik laat niet alleen de BW van het slachtoffer niet tellen, hij mag bovendien zijn lichaamskracht in trefpunten toevoegen aan de gedane schade. Zo gaat een gevecht goed vooruit. Bovendien, als de 1d6 een 6 opleverd, verdubbelt dit de schade wat in veel gevallen de dood van een tegenstander tot gevolg heeft.

    Een meesterlijke afweer resulteert dan weer on een wapenverlies van de aanvaller, wat het er voor diens tegenstrever ook heel wat gemakkelijker op maakt.

    Een aanval die 10 punten onder de aanval van een vechter scoort levert na een onmiddelijk uit te voeren tweede geslaagde aanval een bewusteloze tegenstrever op.

    Per extra tegenstander werd ook de BW verlaagt met 1 punt omdat de slagen van overal konden komen.

    Deze regels maakten gevechten heel wat sneller en verrassender. Voel je vrij deze regels te nemen of te laten, het is tenslotte jouw spel.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2020 om 22:05
    Permalink

    Je kan natuurlijk ook Behendigheid invoren om je afweerscore te verhogen. Elk punt over BE 12 levert dan een extra punt afweer op. Je moet natuurlijk ook steeds rekening houden met de veelal negatieve aanpassingen van het gebruikte wapen. Daar dit echter heel wat boekhouding inhoud laat ik dit steeds over aan mijn individuele spelers die er natuurlijk baat bij hebben hier eerlijk mee om te gaan.

    Ook geef ik positieve tokens aan de spelers voor goed rollenspel die ze kunnen gebruiken om hun proeven aan te passen. Natuurlijk zijn hier ook negatieve tokens bij inbegrepen voor weinig heldhaftige of ronduit lafhartige acties. Deze laatsten verzwaren een proef op de meest ongewenste momenten, maar moedigen wel goed rollenspel en teamwerk aan. Ook hier geld (zoals bij al mijn bijdragen): het is jouw spel! Gebruik wat je wenst en laat weg wat je niet wil gebruiken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *